Kunder2018-12-05T09:52:21+00:00

VI VÄRNAR OM VÅRA KUNDER

Vi jobbar för att underlätta din vardag

Som kund hos oss

Vi ger dig en administration som levererar personlig assistans med kvalité och service från hjärtat.

Våra kunder är för oss det viktigaste vi har. Det är för er vi finns och har skapat oss den kunskapen vi har. Vi vill vara delaktiga för att förbättra tillgänglighet i och utanför hemmiljön. Kvalita Assistans är fokuserade på att våra kunder ska känna sig så självständiga och delaktiga som möjligt. Målet är att vårt stöd ska upplevas så tillfredställande att ni kan leva ett liv utan hinder.

Vår framgång är när våra kunder är lyckliga och verkligen känner att vi bidrar till ett berikande liv med ökad livskvalité.

Kvalité är vårt främsta ledord och vi arbetar utifrån våra kunders hjälpbehov och förväntningar. Vi vill erbjuda var och en av våra kunder en så individanpassad assistans som möjligt och våra kunder får avgörandet i alla frågor som rör assistansens utformning.

För oss handlar personlig assistans om att leva ett liv enligt ens egna önskemål.
Att helt enkelt vara sig själv.

Frågor och svar på ofta förekommande problem i assistansbranschen:

Många assistansanordnare har svårt att hitta rätt balans i assistansen. Assistenterna måste få vägledningen i sin roll och det är viktigt att ständigt påminna assistenterna om att de är anställda för att hjälpa dig som assistansberättigad samtidigt är det viktigt att assistenterna får rätt stöttning från arbetsgivaren.

Din assistansanordnare måste ha fortlöpande dialoger med dina assistenter där man bland annat muntligt och skrifrligt upprepar deras skyldighet att respektera din integritet och privatliv. Tystnadsplikten är viktig att tydliggöra för assistenterna så att dem förstår innebörden.

Rekrytering är A och O. Har du för få assistenter så kan det bland annat vara fel i rekryteringsprocessen och den bör då ses över. Annonsen kanske är fel utformad eller att man endast annonserar via arbetsförmedlingen, det finns självklart olika tillvägagångssätt där man hittar aktiva assistenter som letar bättre karriärmöjligheter. Om din assistansanordnare brister i detta så kan en rekommendation vara att prova outsourcing (köpa en tjänst av ett företag med spetskompetens inom rekrytering).

Utbildning kan vara en lösningen på problemet. Det är viktigt att assistenten introduceras i yrket och att assistenten får grundutbildning i LSS,. Vid behov ska assistenten även erbjudas vidareutbildning inom specifik diagnos som tex Autism eller utvecklingsstörning. Lösningen är inte alltid att byta ut en assistent, det kan räcka med att utbilda och stärka assistenten i sin yrkesroll. Det ger assistenten även en morot till utveckling och höjer kvalitén och förståelsen i utförandet och därmet lojaliteten.

Konflikt är något som uppstår i alla grupper. Förhoppningsvis så är resultatet att man löser problemen och att det leder till en positiv utveckling. Men så är det inte alltid och för att få gruppen att samarbeta mer effektivt med problemlösningar kan det vara så enkelt att man bara måste lära känna varandra mer för att kunna samarbeta bättre. Därför kan roliga gruppaktiviteter vara en bra lösning där man får prova på att lösa problem som grupp (team-building) där alla personer behövs. Det är både roligt och nyttigt och det stärker gruppens relation samt förståelse för att alla pusselbitar är viktiga för att bygga klart pusslet. Det finns fler lösningar på problemet som t ex. Tätare APT möten (arbetsplatsträffar) där man som grupp löser aktuella problem etc.

Så blir du kund

1. Första kontakt

Efter att du kontaktat oss så bestämmer vi en träff där du får träffa en av våra LSS rådgivare som informerar dig om dina rättigheter och som vill veta mer om dig och hur vi kan förbättra din assistans. Mötet är självklart helt förutsättningslöst och vi har tystnadsplikt.

2. Återkoppling

Här lär vi känna varandra ännu mer i en återkoppling från första mötet. LSS-rådgivaren framför en helhetslösning på din assistans med fördjupad genomgång av ekonomi, juridik, schema, bemanning etc.

2. Ditt beslut

När du bestämt dig från och med vilket datum du vill bli kund hos oss börjar vårt arbete ta fart på allvar. Vi erbjuder dig hjälp med uppsägningen av ditt gamla assistansbolag och ser fram emot vårt nya samarbete, tillsammans formar vi din framtida assistans. Ditt beslut, vårt uppdrag!

“Kvalita har varit helt rätt val för mig. Dem har lyssnat på mig och mina funderingar och verkligen gjort allt för att jag ska få det så bra som möjligt.”

Anton Järdsmyr, Stockholm, Kund

“Kan starkt rekommendera Kvalita Assistans. En bra arbetsgivare som vet hur man bemöter människor, ansvarsfull och erfaren inom assistans. Välj klokt och det Kvalita erbjuder är klokt. Jag är supernöjd. 10/10!”

Gabriel Govrie, Örebro, Anställd

“Att byta till Kvalita Assistans var det bästa jag kunnat göra. Det är det första företaget som visat en sån omsorg för mina två döttrar, vi har rekommenderat er till alla våra vänner och kommer att fortsätta att göra det. Vi är nöjda och mina barn älskar er! ”

Marie, Göteborg, Kund

“Jag är nöjd med Kvalita som arbetsgivare. Alltid anträffbar och löser situationer. Som assistent har jag känt mig viktig. Jag är en tacksam anställd.”

Ellen, Västerås, Anställd